Rekord se nezdařil. Proč a proč měl?

23.8.2022 | Blog | Ondra

Ještě včera jsme o tom mohli pouze spekulovat, dnes už je jasno. Překonat rekord se nepovedlo. I přes to můžeme ve svých profilech, pokud jsme tedy v sobotu něco odlovili, vidět nový suvenýr.

 

V sobotu se v Seattlu konaly kvůli koronaviru odložené oslavy dvaceti let hry. Při té příležitosti jsme se měli pokusit překonat rekord v počtu hráčů, kteří v jeden den odloví nějakou kešku, zúčastní se eventu či zalogují nějakou Adventure Lab. Stávající rekord byl (a stále je) z 11.srpna 2013, kdy v jeden den lovilo 126 833 hráčů.

 

Proč se čekalo, že se rekord podaří překonat?

1, předem oznámený pokus

První důvod může být ten, že se jednalo o předem oznámený pokus o překonání rekordu. Zatímco v roce 2013 vznikl rekord naprostou náhodou, letos byli všichni hráči obdarováni minimálně pátečním e-mailem připomínajícím, že v sobotu se společnými silami pokusíme tento rekord překonat.

2, množství hráčů

Druhým důvodem pak může být zájem o hru. Jak uvedl Bryan Roth v rozhovoru pro GeekWire, během posledních dvou let se zaregistrovalo velké množství nových hráčů. Konkrétně na otázku ohledně ovlivnění pandemií koronaviru odpověděl následující:

"Mnoho forem rekreace na celém světě se stalo nedostupnými, a tak lidé hledali způsoby, jak se dostat ven a bavit se, a to společensky vzdáleným způsobem. Mnoho lidí tak objevilo geocaching jako způsob, jak toho dosáhnout. Z hlediska nárůstu počtu uživatelů byly roky 2020 a 2021 dva nejlepší, jaké jsme kdy v historii hry měli."

3, lov ikonek

Dalším důvodem pak mohlo být konání již zmíněných oslav dvaceti let Geocachingu. Teprve podruhé v historii, konkrétně po dvanácti letech, se konaly oslavy ve formě Geocaching HQ Celebration a bylo jasné, že mnoho hráčů si neodpustí možnost získat do svých profilů ikonku tohoto speciálního eventu.

4, započítávání labek

Jako čtvrtý důvod pak můžeme zmínit započítávání "nálezů" z Lab Adventures. Ty se do rekordu v roce 2013 nezapočítávaly, neboť do jejich oficiálního představení v tu dobu chybělo ještě (pouhých) šest dní. Ale i kdyby, s počtem by nijak nezamíchaly. Prvními labkami totiž byly dočasné megaeventové keše - takže kdo v roce 2013 vyrazil na odlov labek, musel se v daný den už zúčastnit megaevetu.
Až vlastně může být otázkou, zda by takové překonání rekordu díky labkám bylo férové. Ještě před pár lety se mluvilo o tom, že Adventures jsou (jako všechny předcházející) pouze dočasná forma lab keší a po nějaké době budou osamostatněny. Že cílí na jinou skupinu lidí, což vlastně sám Bryan potvrdil v již zmíněném rozhovoru. Proč tedy i Adventures? A proč ne už dávno existující benchmarky a waymarky? Na druhou stranu je pravda, že po předchozím oznámení si mnoho hráčů, kteří by jinak vyrazili na nějakou keš či event, vybralo pro započítání do rekordu právě nějakou Adventure. A pokud bych měl přemýšlet nad tím, kolik znám hráčů kteří nehrají Adventures zároveň s Geocachingem, byla by to nula.

 

A teď můžeme spekulovat nad tím, proč se to nepovedlo.

1, počet hráčů a počet účtů

Začít můžeme jedním z výše zmíněných bodů, kterým je počet nově zaregistrovaných hráčů. Ten je dozajista rekordní - 5 249 270 nově zaregistrovaných hráčů za rok 2020, 5 144 260 za rok 2021. Jenže většina z nich nemá na svém kontě jediný nález. Otázkou pak je, kolik účtů je možné nazývat hráčskými, a kolik jich vzniklo za nějakým jiným účelem (například rozesílání spamu).

2, počasí

Svou roli mohlo sehrát také počasí. Sobota byla ve velké části Evropy dnem deštivým. To mohlo odradit ty, kteří by jinak vyrazili nějakou keš odlovit bez ohledu na pokus o překonání rekordu.

3, den logování

Velkou neznámou bylo, kdy se dozvíme, zda byl rekord překonán. Na oficiálním blogu byly v neděli ve 2:30 ráno (našeho času) zveřejněny předběžné výsledky, ve kterých nebyli započítání hráči Adventures. V tu chvíli bylo jasné, že v sobotu odlovilo nějakou keš nebo se zúčastnilo nějakého eventu (a zároveň to již zalogovalo) 101 551 hráčů. Na další aktualizaci tohoto čísla jsme čekali až do úterního večera, kdy bylo oficiálně oznámeno, že překonat rekord se pokusilo celkem 112 477 hráčů. Český překlad týdeníku The Logbook tedy namísto toho oznámil "že (počet) kačerů", ale to je teď vedlejší.

Teď totiž přichází čas na důležitou otázku: Kdy se to přestalo počítat? Narážím tím na to, že někteří hráči si logování nechávají třeba až na další víkend, v extrémních případech třeba až na další Vánoce. Ano, HQ předem avizovalo, že pokud zalogujete 20.srpna ve svém časovém pásmu a log bude mít tento datum, pak bude započítán do rekordu. Ovšem - vznikl ten předchozí rekord stejným způsobem? Nebo se jedná pouze o počet hráčů, kteří 11.srpna 2013 a kdykoliv později zalogovali s tímto datem alespoň jeden listing? Osobně si myslím, že se jedná o tu druhou možnost. Pak tedy těžko srovnávat, neboť že jsme ten rekord ve finále překonali, se můžeme dozvědět třeba až o příštích Vánocích.