Soutěž: Z historie propagačních akcí s trackables

5.2.2024 | Blog | Ondra

Jako běžní hráči máme zakázáno zakládat komerční keše, což ovšem v žádném případě neznamená, že se komerce hře vyhýbá. Groundspeak je přeci jen firma o více než stovce zaměstnanců, která musí prosperovat, a k tomu platby z premiového členství a prodaných trackovatelných kódů nestačí. Ostatně ani není proč by musely stačit, neboť spousta firem má zájem s Geocachingem nějak spolupracovat, být skrz něj nějak vidět.

 

Pro takové firmy se v současnosti nabízí několik možností. Mohou si koupit svou vlastní sérii Adventures, která není omezena pouze na pět zastávek, a za příplatek může mít na mapě i fialovou ikonku. Další možností je GeoTour. I zde je ovšem poplatek každoroční, proto například přeživší kešky u pražského letiště už tento atribut nemají. Třetí možností je pak vydání putovních předmětů. Touto cestou už se vydalo několik desítek firem, ale nám v Česku se asi vybaví jen pár z nich.

 

Jeep
První firmou, která vypustila své vlastní putovní předměty, byl Jeep. V roce 2004 vypustili 5000 TB se žlutými Jeepy, v roce 2005 5000 s bílými Jeepy, v roce 2006 6000 se zelenými a v roce 2007 8000 s červenými. Valná většina těchto TB je aktivovaná na účty Jeepu, ovšem i tak byly pro hráče atraktivní, neboť při vyhrání fotosoutěží na různá témata s těmito TB mohli vyhrát každý rok (kromě dalších cen jako třeba GPS navigace) Jeep skutečný. Těžko říct, kolik těchto TB putuje až dodnes, nebo kolik jich vůbec na cestu skutečně vyrazilo, neboť kódy patrně nejsou příliš složité na tipování (nebo unikl seznam s kódy?) a většina z nich má discovered logy ze září 2017 od Team Nowayman.


TravelBugy od Jeepu (foto z Wikipedie)

Zajímavé (nebo ne až tak zajímavé?) je, že když Jeep v roce 2012 vytvářel podobnou soutěž o nový Jeep v Polsku, namísto využití Geocaching.com pro to spustil vlastní herní platformu.

 

Unite for Diabetes
I tato TB s natištěným i připnutým modrým kolečkem už možná někteří z vás potkali. Pod účtem ____Unite for Diabetes jich bylo v roce 2006 vypuštěno 20000. Tedy aktivováno - TB byla posílána poštou jednotlivým zájemcům, kteří je pak umisťovali do keší. Každý TB byl věnován jednomu městu (zde například věnovaný Chebu) a mimo této mise existovala i fotosoutěž o GPS navigaci od Garminu.


TravelBugy od Unite for Diabetes

O rok později došlo k vypuštění prvních geocoinů z propagační akce. Jednalo se o World Diabetes Day 2007 Geocoiny. Podle webu unite.geocaching.com mělo prvních 1500 zájemců obdržet aktivované geocoiny poštou, dalších 3500 geocoinů mělo být vypuštěno 14.11.2007 na deseti akcích po celém světě. Na zmíněném účtu jich je ovšem aktivovaných pouze 4581. Dalších 1500 neaktivovaných geocoinů mělo být k prodeji skrze americký obchod GeoSwag. Geocoinů však podle webu vzniklo jen 5863, tak je otázkou, kde došlo k chybě v počtech.

 

Discover Hidden Britain with Garmin
O v pořadí třetí promo akci, tentokrát z roku 2008, slyším já osobně poprvé. A to i přesto, že některé geocoiny z ní se momentálně potloukají po Česku.
Zatímco předchozí propagační akce Garmin (nejspíše) sponzoroval svými navigacemi, tuhle propagační akci spustil sám Garmin ve spolupráci s firmami Blacks a Millets. Jednalo se o pět typů geocoinů (každý byl vyroben v nákladu 1000ks), které bylo možné nalézt v keších, nebo si je vyzvednout na prodejnách s oblečením těchto dvou firem po celém Spojeném Království. Motivy geocoinů byly Big Ben, Angel of the North, Stonehenge, Clifton Suspension Bridge a London Eye. Jednalo se o první propagační akci, skrze kterou byly skutečně rozdávány neaktivované geocoiny, které si mohli sami hráči aktivovat na své herní účty. Podle pravidel soutěže pak měli geocoin nejpozději do týdne umístit do nějaké kešky, čímž se měli zařadit o slosování o dvě dovolené, pět GPS navigací a 25 poukázek v hodnotě L30 do již zmíněných obchodů.
Právě tento nový způsob distribuce neaktivovaných geocoinů však zapříčinil, že do keší se jich dostalo mnohem méně, než se v rámci propagační akce očekávalo. Například z verze věnované Big Benu bylo dodnes aktivováno jen něco přes polovinu geocoinů, z verze London Eye pak dokonce pouze 423. Z toho 151 mincí bylo virtuálně vloženo do nikdy nepublikovaných či již před vložením archivovaných keší, nebo je v držení svých ownerů. To znamená, že z tisícovky geocoinů jich šlo v rámci soutěže do keší pouze 272.

 

Dál už si dovolím trochu přeskakovat. Názvy mnohých propagačních akcí by nám stejně nic neřekly, neboť putovní předměty z nich nebyly zasílány do Česka. Většinou si o putovní předměty mohli říct pouze hráči z USA, někdy bylo nabízeno i zaslání do zemí jako Německo, Polsko, Kanada, nebo Británie. A když už někdy byla nabízena distribuce globální, bylo putovních předmětů tak málo (např. Element14 1500ks), že si o ně dost možná nestihl nikdo z Česka ani zažádat. Pokud by to někoho zajímalo, seznam nalezne zde, ale ani ten není kompletní. A my se můžeme podívat na další, které nám utkvěly v paměti. Nyní to pro změnu vezmeme od těch nejnovějších.

 

Kamp Koral
V lednu 2022 si bylo možné zažádat o traveltagy s postavami ze Zátiší Bikin (SpongeBob). Několik jich bylo zasláno i hráčům z Česka, takže na tyto traveltagy lze v keších u nás stále narazit, jak vidno i na mapě u dané propagační akce. Zároveň to byla doposud poslední propagační akce s trackables - od té doby si můžeme na stránce s Promotions přečíst pouze coming soon.

 

2021 Holiday Travel Bug® Snow Globe Tag
Jen o pár týdnů starší promoakce si taktéž zaslouží zmínku. Trochu až váhám, jestli je správné zařazení mezi propagační akce, nicméně prezentováno to tak bylo. Tedy - už několik let je zvykem, že v prosinci HQ k objednávkám na svém e-shopu přihazuje lidem z USA zdarma Vánoční Travel Bug. Tentokrát ovšem uměl něco, co doposud žádný traveltag. Pokud jsme jej měli v inventáři, mohli jsme v oficiální aplikaci pro iOS zapnout funkci rozšířené reality, virtuální podobu traveltagu někde vyfotit, a tak se zapojit do soutěže o roční premiové členství.


Jedna z výherních fotografií, od bostjansalmic.

Když dodám, že těchto Travel Bugů bylo vyrobeno více než 12 000, může se zdát, že zapojení se do takové soutěže musela být hračka. Ale nebyla. Jednak minimálně u nás používá oficiální aplikaci pro iOS málokdo. A jednak Travel Bugy, minimálně ze začátku soutěže, spíše ležely někde ve skladech a na poštách. Do prvních třech kol soutěže se tak zapojilo pouhých třináct hráčů z celého světa. Aktivovaných bylo v tu chvíli jen něco přes 300 kusů, nejbližší k nám se nacházel v keši v Německu. Zcela pochopitelně se tedy takováto akce už další rok neopakovala.

 

Texas Instruments Spread Math Love
I tato propagační akce z léta 2021 rozhodně stojí za zmínku. Nám v Česku asi mnoho neřekne, neboť traveltagy byly opět distribuovány pouze v rámci USA, ale při této promoakci jsme se mohli setkat opět s další novinkou - za zalogování některého ze tří tisíc vypuštěných traveltagů do konce roku 2021 jsme totiž mohli získat suvenýr. S tím jsme se do té doby u žádných putovních předmětů nesetkali - snad s výjimkou kódu na sondě Perseverance, ale tam šlo čistě o jeden jediný kód.
Opět ale musím dodat místní vsuvku - my jsme suvenýr získat nemohli, protože první traveltagy z této promoakce doputovaly do Česka až v roce 2022, kdy už se od jiných traveltagů nijak neodlišovaly.

 

Škoda Geocaching
Srpen 2014 a první propagační akce Škodovky, geocoiny Octavia Scout. Tady máme pro zmínění hned několik důvodů. I tato promoakce přinesla něco doposud nevídaného - neodmazatelný reklamní text v listingu. Od té doby je výrobcům tato možnost standardně nabízena, ale nevím o tom, že by ji někdo další využil. Přitom dát $400 za nesmazatelnou reklamu sestávající z jednoho obrázku, až deseti řádků textu a tří odkazů, mi příjde jako úplně úžasná nabídka, která při vydání řádného počtu traveltagů může na jeden kus činit jen něco kolem koruny.
Geocoinů bylo, alespoň podle počtu trackovacích kódů, vyrobeno 976. Z toho 396 jich bylo vypuštěno, aktivováno na škodováckém účtu. O distribuci do keší se starali dobrovolníci z celého světa, kterým byly zasílány v určitém poměru k aktivovaným geocoinům i neaktivované. Existovalo ovšem více možností, jak se k neaktivovaným geocoinům dostat. Druhou možností bylo vyhrát některé z kol fotosoutěže. Třetí možnost mohlo využít jen pár hráčů ze dvou eventů, kde se objevili pořadatelé ze Škodovky a účastníkům pár geocoinů věnovali. Čtvrtá možnost, jak se dostat k neaktivovanému geocoinu, bylo ve Škodovce pracovat. 369 geocoinů dodnes nebylo aktivováno. A jeden takový budete mít možnost získat na konci článku.


Jedna z výherních fotografií soutěže se Škodovkou.

Škoda Geocaching pokračoval dále, i když už bez nějakých dalších zmínek od Geocaching HQ. V srpnu 2016 byly vypuštěny traveltagy Kodiaq, jejichž cílem bylo dostat se na Kodiak Island na Aljašce. Počty jsou tu trochu otázkou. Podle dat z webu Škodovky jich bylo vypuštěno 180, z profilu SKODAgeocaching jich však bylo vypuštěno pouze 127, dalších 30 pak z účtu zaměstnance na kterém byly aktivovány výše uvedené geocoiny. Kódů pro tyto traveltagy bylo vyhrazeno 249, aktivováno jich do dnešního dne bylo z různých účtů 207. Jak se dalo k neaktivovaným traveltagům dostat v tomto případě nevíme.
V roce 2018 pak byla vyrobena série pěti geocoinů: ŠKODA RAPID - 1935, L&K ŠKODA 110 - 1929, L&K VOITURETTE A - 1905, ŠKODA 1000MB - 1966 a ŠKODA FELICIA - 1962. Podle webu Škodovky jich bylo vyrobeno dohromady 500 (od každého druhu 100ks), přičemž tyto geocoiny měly být aktivovány na profilu SKODAgeocaching. Následně mělo být přiděláno dalších 250 (od každého druhu 50ks), které si mohl kdokoliv koupit při návštěvě Škodováckého muzea v Mladé Boleslavi. Buď se jednalo o marketingový tah, nebo následně došlo k další výrobě. Podle systému totiž bylo vyhrazeno pro každý typ geocoinu 380 kódů, pro Škoda 1000 MB dokonce 480. Je tak možné, že jsou v muzeu ke koupi i nyní - 6 let po ukončení projektu.

 

A teď už se můžeme posunout k naší soutěži, ve které máme pro jednoho z vás nachystaný neaktivovaný Octavia Scout Geocoin. Dlouho jsme přemýšleli, jakou formu by měla soutěž tentokrát mít. V mezičase jsme sledovali roční report prodaného zboží, přičemž jsme se rozhodli, že tentokrát bude soutěž tipovací. Otázka zní:

 

Kolik bylo skrze tento e-shop za rok 2023 prodáno PET logbooků?

 

Váš tip nám pošlete skrze Geocaching.com tímto odkazem. Čas na to máte do 18.února. Výherce oznámíme o den později.

 

Doplněno 19.2.2024: Bylo to 1209 pet logbooků. Nejblíže z tipujících byl emichalek s tipem 1126. Gratulujeme a zasíláme geocoin.

 

Podrobná pravidla soutěže:
Pořadatelem soutěže je Geocaching shop U Tiskaře, Černá Marcela, IČO 03581811, sídlem Jezdecká 113/7, 466 05 Jablonec nad Nisou (dále jen pořadatel).
Účastníkem soutěže může být každá fyzická osoba s doručovací adresou v Česku či Slovensku, která vlastní herní účet na Geocaching.com, a dále dosáhla plnoletosti, nebo má souhlas zákonného zástupce. Účastníkem se stává akceptací těchto podmínek, které je potvrzeno odesláním e-mailu s tipem na účet Marvac70 na Geocaching.com. Tipy jsou přijímány od 5.2.2024 do 18.2.2024. Pořadatel soutěže si vyhrazuje právo soutěž zrušit, přerušit, nebo změnit její pravidla či výhry. Stejně tak si vyhrazuje právo v případě sporných záležitostí rozhodnout dle vlastního uvážení.
Mechanismus soutěže je následovný: Účastník soutěže odešle skrze výše uvedený odkaz svůj tip. Účastník bere na vědomí, že tím nevzniká nárok na výhru. Dále, že v případě více než jednoho zaslaného tipu na hráče nebudou tyto tipy akceptovány. Pokud se účastník nestane výhercem, skrze Geocaching.com zaslané osobní údaje (e-mailová adresa a herní nick) nebudou nijak užity.

V případě, kdy bude více tipů ve stejném rozdílu od skutečného počtu, výherce bude mezi těmito tipy vybrán losováním.
Nelze požadovat směnu výhry na hotovost. Pořadatel se zavazuje informovat výherce o jeho výhře nejpozději do sedmi dnů od losování prostřednictvím účastníkovy e-mailové adresy či skrze jeho herní profil. Výhra budoe výherci předány buď pořadatelem, nebo doručena na jeho doručovací adresu či adresu pobočky Zásilkovny, kterou uvede v odpovědi na informační e-mail. Pokud adresu nesdělí do třiceti dnů, výhra propadá. Výhra propadá také v případě, kdy ji výherce odmítne příjmout.