Jak se zbavit varování před odchodem z webu?

12.2.2022 | Blog | Ondra

Koncem ledna proběhl neohlášený update webu Geocaching.com, při kterém byla implementována jedna "nepodstatná" ochranná funkce, kterou HQ nepovažovalo za důležité sdělit v poznámkách k vydání. Všimlo si ji však nemálo hráčů. O co se jednalo?

🌐 www.geocaching.com

Hey, wait! You're about to leave Geocaching.com.
Please note: External links have not been reviewed by Geocaching.com.
OK
Cancel


 

Po kliknutí na kterýkoliv odkaz v ownerem tvořené části listingu (tedy v popisu) se namísto jeho otevření objevilo výše vyobrazené vyskakovací okno. To přineslo jistou vlnu kritiky, neboť:

- spojení Hej, počkej! vyznívalo jako že odkaz směřuje na dozajista nebezpečný web
- okno se zobrazovalo i u interních odkazů, například na obrázek z listingu v plné velikosti
- okno se zobrazovalo při každém kliknutí na odkaz, tedy i po dvacáté na ten stejný
- okno ignorovalo stisk klávesy Ctrl či směřování odkazu do nového panelu a po kliknutí na OK se odkaz otevřel namísto listingu

 

HQ bylo k výtkám zprvu poněkud vyhraněné. Argumentovalo, že se jedná pouze o rozšíření funkce, která je již dávno v provozu v Message centru a v odkazech vložených do logů. A nikdo si nestěžoval. Jako první opravilo nezpochybnitelný problém s otevíráním odkazů v novém panelu - i když jenom napůl. Pokud je odkaz v listingu nasměrován pro otevření v novém panelu, již se otevře v novém panelu. Pokud se však snažíme otevřít odkaz v novém panelu stiskem klávesy Ctrl, nepochodíme. Jeden z hráčů na našem Facebooku radí držet Ctrl v momentě kliknutí na tlačítko OK, nicméně ve Firefoxu nám ani tato rada nezabírá. Možná v jiném prohlížeči.

 

Zbývající tři body byly na delší diskusi, proto k dalšímu updatu této funkce došlo až dnes. K jakým změnám mělo dojít?

- vyskakovací okno již nebude obsahovat slovní spojení Hej, počkej!
- vyskakovací okno bude možné při prvním kliknutí na konkrétní odkaz skrýt, aby se při druhém a dalším kliknutí na tentýž odkaz již nezobrazovalo
- vyskakovací okno se již nebude zobrazovat u odkazů vedoucích na schválené domény
Jak je však po dnešním updatu vidět, ze tří slibovaných změn došlo pouze k té první. U té druhé se nedivím, sám jsem si nedovedl představit, jak chtějí něco takového naprogramovat. A co se schválených domén týče, tam je to takové všelijaké. Například při běžném odkazu na sérii labek se okno s upozorněním neukáže. Pokud je však použit oficiální zkrácený odkaz, pak ano. A ač je mezi schválenými doménami třeba i GeoCheck.org, i u něj se upozornění zobrazuje.

 

V předcházející diskusi rozhodně nebyly vyslyšeny všechny návrhy. Mezi ty mé patřilo vytvoření vlastního přesměrovávacího systému, jaký má třeba Facebook. Například odkazy poslané skrze Messenger se na Facebooku neotevírají napřímo, ale skrz přesměrovávací systém na adrese l.facebook.com. A pokud nějaký počet lidí daný odkaz nahlásí, pak na něj onen přesměrovávací systém prostě nepřesměruje. Mým druhým námětem byla možnost v nastavení herního účtu:
Beru na vědomí, že uživateli zadané odkazy mohou směřovat mimo Geocaching.com. Nechci zobrazovat vyskakovací okna s upozorněním.

Ani jeden z návrhů však neprošel přes právní oddělení HQ. To razí názor, že uživatelé webu musí u každého potencionálně nebezpečeného odkazu dát aktivně najevo souhlas s odejitím z Geocaching.com. Inu, Amerika.

 

Jelikož já osobně vyskakovací okna rád nemám, pokud snad neupozorňují na něco opravdu důležitého, hledal jsem způsoby jakými se jich je možné zbavit. A tady jsou.


Pokud se chcete zbavit vyskakovacích oken, obecně vám tuto možnost nabídne sám prohlížeč v momentě, kdy se mu zdá, že by vás vyskakovací okna mohla obtěžovat. Ve Firefoxu lze takové zdání navodit tak, že ve vyskakovacím okně klikneme na Cancel a následně kliknutím na stejný odkaz vyvoláme dané okno znovu. Tentokrát v něm bude navíc zaškrtávátko
Zablokovat další dotazy od www.geocaching.com

To nám však náš problém nijak nevyřeší. Jednak blokace platí pouze pro aktuální relaci; to znamená že jakmile otevřeme klidně i stejný listing v novém panelu, vyskakovací okna v něm opět máme. A jednak tato funkce pouze zamezí zobrazování vyskakovacích oken, nikoliv jejich vyvolávání. To znamená, že ač se vám po zablokování tímto způsobem vyskakovací okno v dané relaci již neobjeví, na odkazy v listingu budete moci klikat jak diví a stejně se vám neotevřou.

Jedna funkční možnost se nám ale nabízí. Potřebujeme pro ni doplněk prohlížeče zvaný Redirector. V něm pak stačí nastavit přesměrování z nových adres listingů na ty staré, ve kterých tato nová ochranná funkce zabudována není. Konkrétně by se tedy mělo jednat o přesměrování z

https://www.geocaching.com/geocache/*_*

na

https://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=$1&title=titulek

Dodejme však, že se jedná o pouhou přesměrovávací teorii. Doplněk jsem osobně neinstaloval, a tak nemám nejmenší tušení, zda takto sepsané přesměrování bude skutečně fungovat. Pokud to někdo z vás zkusí, může se s námi na naší Facebookové stránce podělit o zkušenosti.
Nevýhody tohoto řešení? Sice hypotetické, ale dvě mě napadají. HQ může kdykoliv tu novou ochrannou funkci implementovat i do starých adres pro zobrazení listingů, stejně jako je může (podobně jako nyní starou stránku pro Field notes) kdykoliv smazat.

Pokud chcete zbavit vyskakovacích oken ostatní, a to alespoň ve svých listingách, i na to existuje řešení. Vnuknul mi jej vlastně programátor tohoto e-shopu, když jsme řešili přechod z http na https a certifikátu se neustále něco nelíbilo. Mohla za to má chyba, kdy jsem všem vloženým obrázkům určoval protokol. Ten si však prohlížeč dokáže zvolit sám, stačí prostě adresu začít až dvěma po sobě jdoucími lomítky. A v listingu pak odkazy bez vnuceného protokolu ochranný skript prostě ignoruje. Konkrétní příklad, jak má vypadat adresa odkazu bez vnuceného protokolu:

//www.geocaching.com/geocache/GC8AGGJ_velky-kamen

Přesvědčit se můžete v listingu naší kešky na Velkém kameni, že ani u jednoho z námi vložených odkazů se vyskakovací okno nezobrazuje. A když už je řeč o tomto listingu, můžeme si ukázat, jak korektně vložit odkaz na fotohint.

pod kamenem [[img]//vzt.trbpnpuvat.pbz/pnpur/ynetr/2596qo28-8p1p-4s01-o507-ss5r863752o6.wct[/img]]

Jinými slovy - za slovní hint dáme začátek hranaté závorky [, aby se nám její obsah neměnil společně s kliknutím na Decrypt/Encrypt. Následně použijeme atribut [img][/img], mezi který vložíme v ROT13 zakódovanou adresu obrázku. A ukončíme koncem hranaté závorky ]. Odkaz na fotohint pak bude vypadat přesně tak, jak vidíte v odkazovaném listingu.