Tento měsíc před dvaceti lety se geocachingová komunita dozvěděla poprvé o projektu APE, propagaci společností 20th Century Fox, jejímž cílem bylo vzbudit zájem o jejich letní trhák Planet of the Apes.
Geocaching byl v té době přibližně rok starý a teprve se začal stávat známým. Propagace je příběh na pozadí, který vlastně neměl žádnou souvislost k filmu.
V průběhu několika týdnů v roce 2001 byla ve Spojených státech, Brazílii, Japonsku, Austrálii a Velké Británii vydána série 14 APE keší. Geokačeři v každé oblasti pomáhali s umístěním keše. Série stop ke každému umístění keše byla zveřejněna na webových stránkách projektu APE, dokud nebyly odhaleny skutečné souřadnice. Pak už bylo možné najít každou keš, která obsahovala filmové rekvizity Planet of the Apes a další věci. Jedna keš dokonce měla lístky na premiéru filmu v New Yorku.
Většina APE keší vydržela několik týdnů, až i několik let, než byly archivovány. Dnes jsou aktivní pouze 2 APE cache, a to: Mission 4: Southern Bowl (nyní součástí APE Brasil GeoTour) a Mission 9: Tunnel of Light. U keše Mission 9: Tunnel of Light byla znovuobjevena původní odcizená krabička v roce 2016 skupinou místních kačerů. Následně proběhl návrat původní krabičky na původní místo a odarchivace listingu, tedy v současné době je pro odlov tohoto typu keše na výběr.
Zatímco mnoho geocachingových propagačních akcí přišlo a zase odešlo, projekt APE zůstává legendární kapitolou hry Geocaching. To je do značné míry způsobeno “speciální” ikonou projektu APE, která je umístěna u APE keší.
Spoluzakladatel Geocaching HQ, Jeremy Irish úzce spolupracoval na projektu APE a níže si můžete přečíst rozhovor s ním (rozhovor je přeložen do češtiny z Geocaching Blogu).
Pamatujete si, jak vám společnost 20th Century Fox představila myšlenku Project APE?
Scott Sandborn, viceprezident reklamní agentury s názvem i-traffic, mě z čista jasna kontaktoval prostřednictvím e-mailu. Zastupovali společnost 20th Century Fox a měli nápad vytvořit propagaci pro „vycházející filmový trhák“. V té době se zajímali o brainstormingové nápady, které byly přínosem jak pro geocaching, tak pro jedinečný způsob propagace filmu. To bylo v počátcích her alternativní reality, v době, kdy vyšla propagace The Beast pro film AI Artificial Intelligence .
Přišli za vámi s podrobným plánem nebo jste pracovali na stavbě něčeho úplně od začátku?
Bylo to před více než 20 lety, takže si přesně nepamatuji, jak podrobný byl jejich nápad, ale přišli se základním příběhem projektu APE. Spolupráce byla do značné míry o realizaci projektu způsobem, který nebyl příliš propagační a byl spíše vylepšením geocachingu.
Jaké byly vaše cíle pro ústředí a geocaching?
Byla to příležitost nejen rozšířit povědomí o geocachingu, ale také poskytnout zábavnou aktivitu těm, kteří jsou do hry již zapojeni, aniž by to bylo příliš komerční. Největší obavou byl komerční aspekt, protože jsme chtěli zajistit, aby hra netlačila na žádnou konkrétní agendu. Propagace projektu APE ve skutečnosti zjevně neodkazovala na film Planeta opic.
Jak komplikovaný byl projekt z technického hlediska na Geocaching.com?
Při vytváření prvních typů keší jsem web nenavrhl tak, aby bylo snadné přidat nový typ keše. Bylo to jako rozmotání vánočních světel - typy keší jsou hlavní součástí hry a vše je s nimi spojeno.
Například různé typy pokladů mají různé typy protokolů a tyto funkce zasahovaly až k souborům GPX, což je formát používaný pro různá zařízení. Nechtěl jsem nic rozbít, když si lidé stáhli tyto nové typy pokladů, takže jsem musel dodatečně vybavit formáty.
Nejtěžší částí propagace nebyla technologie, ale logistika - identifikace geokačerů po celém světě, kteří by získali povolení od správců pozemků a schovali APE keš, a kterým bychom doručili velké ammoboxy na jednotlivé keše. Naštěstí reklamní agentura udělala hodně těžké práce, jakmile jsme zjistili, kdo umístí keše.
Jak bylo určeno, kam budou umístěny cache a kdo bude pomáhat při založení?
Fox si vybral regiony a já jsem prohledal databázi uživatelů, abych našel nejaktivnější geokačery v těchto regionech podle počtu nálezů. Osobně jsem kontaktoval geokačery, abych zjistil, zda mají zájem být zapojeni. Pokud řekli ano, předal jsem jejich údaje agentuře, aby jim dopravila ammoboxy společně s rekvizitami a dalšími věcmi.
V oblasti Seattlu to bylo snadné. S Jonem Stanleym (Moun10Bike) jsme pomocí strážce parku společně umístili keš APE podél stezky Iron Horse, jedné z mých oblíbených túr. Vlastně jsme projeli bývalým tunelem vlaku, abychom umístili keš.
Dnes jsou přeživší keše APE cílové keše pro mnoho hráčů. Je to něco, s čím jste mohli počítat již v roce 2001?
Abych byl upřímný, opravdu jsem nečekal, že promo akce potrvá po vydání filmu. Jelikož to ničemu nevadilo, rozhodli jsme se ponechat na webu listingy těchto keší aktivní. Speciální ikonka určitě zlákala mnoho hráčů k odlovu.
Již brzy bylo jasné, že budeme muset vytvořit některá pravidla, abychom je mohli nadále vypisovat na webu. Například každá APE keš musela být původní ammobox a zůstat na stejném místě, aby mohla být považována za APE keš. V určitém okamžiku jsem z různých důvodů věděl, že každá keš bude nakonec archivována. Jsem velmi ohromen, že dvě jsou stále k dispozici.
Co jste si mysleli o znovuobjevení keše APE Mission 9 před několika lety?
Bylo to docela vzrušující slyšet! Vzhledem k velikosti a hmotnosti kontejneru jsem vždycky pochyboval, že by ho někdo ve skutečnosti chtěl vláčet přes 3 míle dlouhý železniční tunel, a jsem rád, že se ho geokačeři snažili vypátrat.
Pamatuji si, že se na HQ hodně diskutovalo o tom, jak obnovit tuto keš způsobem, který respektoval původní pravidla a ducha hry. Je vtipné, jak APE keše získaly svůj vlastní život mimo film.