Jsou to sběratelské předměty hráčů Geocachingu, kteří si je nechávají vyrábět pro sebe a vzájemně je mění, nebo na své eventy na kterých je na památku po desetikoruně prodávají. Ve svém názvu sice mají slovo "geocoin", ovšem tím pouze značí svou příslušnost do řad Geocachingu. Narozdíl od skutečných geocoinů se nejedná o trackovatelné mince.
Ač mluvíme o CWG, můžeme najít i různé zahraniční verze - Polská PWG, Německá GWG, ba dokonce i Vietnamská VWG. CWG však vznikla v Česku, v roce 2005 je vymysleli plzeňští hráči JPAgeo a Poník. V USA vymysleli o rok později coby hráčské sigitemy takzvané Pathtagy - netrackovatelné barvené kovové mince o průměru 23mm, které se vyrábějí v Číně. Jeden kousek výjde zhruba na 60kč, což může být důvod, proč jsou minimálně v Česku Pathtagy spíše okrajovou záležitostí.
Oproti tomu CWG jsou vždy gravírovaná, dřevěná (konkrétně jde o truhlářské vyspravovací suky o průměru 35mm a hloubce 7mm) a jejich cena je zhruba desetkrát nižší. Design CWG poskytli jeho autoři Poník a JPAgeo za podmínek uvedených na oficiálních stránkách CWG. I když třeba ještě nemáte svoje, už jste se s nimi třeba na nějakém eventu či v keši mohli setkat. Začněme tedy nejprve tím, jak si takovou sbírku CWG vést.
Abychom věděli, která CWG máme, hodí se si vést sbírku i virtuálně v některém z katalogů. Oficiálním katalogem je Geokatalog.cz. Oficiální znamená, že výrobci zasílají firmě spravující tento katalog dva kusy CWG pro potřeby katalogizace, stejně jako přes tuto firmu přeposílají katalogizační poplatek pro autory CWG. Například u nás je nutné si katalogizaci objednat zvlášť, u některých jiných výrobců je katalogizace automatická. A jsou i tací, kterí do katalogu kolečka neposílají a nikdy neposílali, ač jsou k tomu vázáni podmínkami pro oficiální výrobce CWG. Zadávání do katalogu následně provádí skupina dobrovolníků, kteří CWG rozdělují podle určených kategorií (osobní, eventová, kešová, ostatní, chybová) a udělují jim katalogizační čísla. Katalogizační proces nějakou dobu trvá. Záleží na tom, jak častou zasílají výrobci CWG ke katalogizaci, i na tom, kdy mají zrovna čas dobrovolníci katalogizaci provádějící. To znamená, že čerstvě zakoupené eventové CWG ještě nemusí být možné v katalogu zařadit do své sbírky, neboť ještě nebude katalogizované.
Nejpoužívanějším katalogem pro virtuální vedení sbírky je cwg.gcm.cz. Do tohoto katalogu jsou nejen přejímána data z oficiálního katalogu (v momentě psaní tohoto článku je import dat nefunkční, snad bude brzdy spraven), ale CWG do něj může zadat a naskenovat kdokoli z registrovaných uživatelů. Jakmile CWG oficiálně katalogizováno, vznikne tím nová položka v katalogu, ovšem místní dobrovolníci následně sloučí obě položky do jedné. Nemusíte se tedy bát, že by vámi zadané CWG pak bylo v tomto katalogu dvakrát. Kromě CWG jsou v tomto katalogu navíc i zmetci (dřevíčka nesplňující pravidla pro CWG, například nedodržením pravidel pro design či materiál). Pro oficiální katalogizaci existuje kategorie "chybová CWG", ovšem i tato kategorie má pevně daná pravidla (standardní zadní strana, nick bezpatkovým fontem o velikosti 9-13 bodů, ...).
Jelikož CWG mají pevně dané rozměry, je jejich skladování hračka. Oblíbené je například uložení v šanonech pomocí speciálně vyráběných držáků, ovšem stačí vám i jakákoliv krabička s přepážkami.
Pokud zatoužíte po vlastních CWG, první věcí kterou byste si měli rozmyslet je jejich provedení. Budou gravírovaná, tištěná, nebo si jenom koupíme v OBI pár suků a otiskneme na ně naše razítko? Správně je pouze ta první možnost. CWG jsou vždy pouze gravírovaná. Samozřejmě lze nalézt i výrobce lačné po zisku, kteří vám bez ohledu na pravidla CWG barevně potisknou či vypálí motiv, který s CWG nemá nic společného. Takové výrobky však nelze v žádném případě označovat jako CWG, navíc u nich v mnoha případech kromě porušení pravidel od autorů CWG dochází i k porušení pravidel Groundspeaku o použití loga. Jeho užití je totiž zdarma povoleno pouze na gravírovaných CWG. A to už se vlastně dostáváme k designu.
Na zadní (zkosené) straně toho moc k vymýšlení není. Na jeho středu je logo Geocaching.com (na CWG z let 2006-2019 je k vidění ještě staré s rovnou vlaječkou a mluvícím panáčkem, na CWG z let 2005-2006 pak dokonce není ani nápis "Geocaching.com" a "®"), po stranách nápis Czech Wood Geocoin (či anglický název jiného státu), dole rok výpalu (při výpalu v listopadu a prosinci je možné již používat číslo příštího roku). Zadní strana se i v případě dopalů (přidělání koleček stejného motivu) používá aktuální, změna zadní strany neznamená novou verzi která by musela být znovu katalogizována.
Aktuální vzor CWG s parametry.
Jak ukazuje obrázek výše, i přední strana má svá pravidla. Dole je nápis XX GEOCACHING, kde XX představuje dvupísmenný kód státu (například tedy CZ, PL, SK). Na CWG vyrobených do roku 2014 se namísto tohoto nápisu můžeme setkat s webovou adresou Geocaching.cz, na které v předchozích letech nebyl e-shop, nýbrž generátor statistik, mapa a další užitečné nástroje. Tuto webovou adresu však již na CWG nelze používat, tedy i pokud se nic jiného na motivu nezměnilo, dopal musí být s novým nápisem a katalogizován jako nová verze.
Další povinnou věcí je nick hráče (za ten lze přidat např. "& spol", "s rodinou", "& druhý nick") či název keše/eventu, který musí být taktéž podle pravidel uvedených na obrázku výše. A zbývající plocha už je konečně plně na vás.
Výrobci CWG akceptují podklady v různých formátech. Může se jednat o rastrové obrázky (JPG, PNG), skeny vašich kreseb, slovní popis, či soubor z Generátoru CWG. Ve všech případech se však jedná pouze o podklady, které musí výrobce dostat do oficiální šablony v programu CorelDRAW. Pokud máte tento program k dispozici, můžete si stáhnout soubor sablona.cdr a vytvořit si motiv úplně sami. Jak na to?
Jako první dvakrát klikneme levým myšítkem na NICK či název a přepíšeme na požadovaný nápis. Ten může být obyčejně, či KAPITÁLKAMI. To je však tak všechno, co si můžeme rozhodnout. Typ fontu, jeho velikost i řez musí zůstat stejný. Následně klikneme myšítkem do volné plochy vedle a opět na text, tentokrát už ale pouze jednou. Následně stiskneme a držíme klávesu Shift a jednou klikneme na modrou kružnici. Klávesu pustíme. Tím bychom měli v tuto chvíli mít naráz vybrané dva objekty - text i kružnici. Zabrousíme do horního menu programu, kde v nabídce zvané Text klikneme na možnost Přizpůsobit text osnově. Tím se nám text zakulatí podle modré kružnice, kterou už dále nebudeme potřebovat. Klikneme tedy do volné plochy, následně znovu na kružnici a zmáčkneme tlačítko Del. Tím se zbavíme kružnice a můžeme se věnovat vlastnímu obrázku. Ten příjde namísto textu tady je místo pro vaše logo, který odstraníme stejným způsobem jako kružnici.
Ten buď už můžeme mít v podobě podkladu ve výše vypsaných formátech. To znamená, že obrázek musíme do Corelu naimportovat (pokud má průhledné pozadí, nejprve otevřeme v Malování a znovu uložíme, čímž se problémového průhledného pozadí zbavíme). To provedeme stisknutím klávesové zkratky Ctrl+I. Obrázek vložíme kamkoliv do prostoru, následně jej převedeme na černobílý rastr přes horní menu Rastry a Převést na rastr, Černobílý (1 bit). Následně podobným způsobem (Rastry, Trasovat rastr) převedeme obrázek na vektorový. K tomu se nám otevře program CorelTRACE, ve kterém nám stačí kliknout na ikonku tužky s popiskem Trasovat a po provedení trasování s potvrzením uložení změn tento program zavřít. Vektorový obrázek následně můžeme umístit na střed motivu (zadáním šířky objektu 25mm a klávesou P, ovšem lze to udělat i několika tahy myší). Vložený rastrový obrázek, který nám v souboru zůstal, můžeme odstranit kliknutím na něj a zmáčknutím klávesy Del. Nakonec už stačí jen vymazat i červenou kružnici a soubor uložit.
Pokud je vektorový obrázek příliš kostičkovatý, znamená to, že jsme použili rastrový podklad v příliš malém rozlišení. Můžeme se to pokusit upravit ručně, klávesovou zkratkou Ctrl+U a odmazáním jednotlivých objektů či přesunem bodů (stejně tak, pokud potřebujeme například ostranit nějaké nečistoty ze skenu). Vhodnější ovšem je najít jiný obrázek v lepším rozlišení.
Obrázek si také můžeme přímo v Corelu nakreslit celý. Takový návod by však byl na několik dnů čtení, proto vyzdvihněme pouze to nejdůležitější - tiskárna nemusí mít vámi vybraný font, proto text nejprve převeďte na křivky klávesovou zkratkou Ctrl+Q.
Pokud bychom se ptali před patnácti lety, museli bychom se naučit s Corelem, vyrazit pro suky do truhlárny, přetřídit je a následně hledat jednu z pár firem v republice, která má gravírovací stroj. Ve finále bychom byli rádi, pokud bychom se s výslednou cenou za kus vešli do dvacetikoruny. Dnes je to o mnoho jednodušší. Existuje zhruba dvacítka e-shopů, u kterých si můžete výrobu CWG objednat a o výrobci už se o vše postarají za vás. Stejně tak je ale i možnost si vyrobit CWG doma. Taková domácí gravírka se totiž dnes dá na Aliexpressu sehnat za pár stovek.
Nejprve budeme potřebovat prázdné suky. I na ty dnes již existuje specializovaný e-shop. Dejte však pozor na to, že ne vše nabízené na tomto e-shopu jsou vskutku suky určené pro CWG. Například z koleček s kůrou či o jiných rozměrech se nikdy CWG stát nemůže. Jistou výhodou pro vás při domácím pálení může být, že vaše domácí gravírka nebude narozdíl od těch profesionálních strojů za statisíce pálit průhledně, ale tmavě. Díky tomu budete třeba moci použít i ty nejlevnější suky z borovicového masivu. Gravírka po vás bude nejspíš chtít data v podobě rastru, ovšem ani to není pro Corel problém - stačí kliknout na Soubor, Exportovat a zvolit požadovaný typ souboru. Po dokončení výroby u nás doma nás pak čeká ještě proces katalogizace - tedy zaslání dvou koleček na adresu uvedenou na oficiálních stránkách CWG.
Ovšem vraťme se ještě k výrobcům.
Existuje mnoho druhů dřeva, avšak žádný z výrobců nenabízí všechny:
- Větvový smrk je základ. Z tohoto dřeva se vyráběla už první CWG v roce 2005.
- Buk masiv (rovnoletý) se objevil později. Mezi hráči je někdy posměšně nazývan jako "prkno", ale umožňuje vyniknout motivu tím, že nemá viditelné kulaté letokruhy.
- Větvový buk je zase nejvhodnější pro detailní kresby. Jedná se ale zároveň také o nejdražší typ dřeva.
- Borovicový masiv (jak už bylo psáno výše) je naopak dřevo nejlevnější. Některými typy laserů ovšem negravírovatelné.
- Větvový dub je dřevo samo o sobě tmavé, výpal je pak téměř černý.
- Lípa masiv je naopak nejsvětlejší dřevo, na kterém nejsou vidět téměř žádná léta.
Ne. Avšak pokud vám "černobílé" nestačí, jedna možnost tu je. Na profesionálních gravírkách se totiž dá pro každou barvu v předloze nastavit, jakou silou se má gravírovat. Svůj motiv tedy můžete odstínovat. A pokud se chcete odlišit jinak, třeba doma najdete ruční gravírku. A tou si pak můžete gravírovat i na obvodovou stranu.